Thursday, March 16, 2006

XS2-SCHOOL




Gisteren heeft Omar een presentatie gehouden op een basisschool in Amsterdam-West over zijn handicap. Omar staat sinds een paar maanden (op verzoek van derden) ingeschreven bij een castingbureau voor gehandicapten. Hij ziet wel wat er van komt. Het bureau heeft hem benaderd om mee te werken aan een landelijk project: XS2-school (zie www.xs2-school.nl).

Het project geeft informatie over handicaps (blind, doof, spastisch, dyslexie, astma etc.). Onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer kinderen in aanraking komen met handicaps ze later een beter beeld hebben van en begrip hebben voor het leven van iemand met een beperking.

Was best wel een beetje eng voor Omar om te vertellen over zijn beperkingen. Je weet niet hoe zo'n klas gaat reageren. Een paar jaar terug had hij dit zeker niet gekund. Toen had hij nog een negatieve kijk op zijn handicap en zijn mogelijkheden. Hij moest op school een keer een spreekbeurt houden over zijn handicap, maar kwam er niet uit. Het was te confronterend voor hem en hij moest erg huilen. Met horten en stoten kwam het eruit, terwijl alle kinderen op zijn school een handicap hebben en het minder bedreigend lijkt. Mede onder invloed van zijn deelname aan Lastige Lijven kan hij dit soort dingen nu wel aan.

Groot succes was rolstoelrijden. Omar bood de kinderen uit groep 8 aan zijn rolstoel uit te proberen. Eerst waren ze nog wat aarzelend, later wilde iedereen er wel in rijden. Vet en faya waren vaak gehoorde kreten. Omar stal de show en kreeg luid applaus toen hij een truc liet zien om de bal met de hoepel van zijn rolstoel op te tillen. We hadden ook foto's en boekjes mee van zijn activiteiten en belevenissen. De klas was onder de indruk, gedroeg zich respectvol en stelde veel vragen.

Ik vond het heel dapper van Omar dat hij mee wilde doen. Ik denk dat niet alleen de kinderen er veel aan hebben gehad, maar Omar zelf ook. Een positieve ontwikkeling voor zijn zelfbeeld. Hij gaf aan dit nog wel eens te willen doen als ze hem vragen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home